A 2022. évi digitális témaheti projektünkkel egy hosszútávú hagyományt igyekszünk megteremteni, melynél kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a tanulói érdeklődésre építsünk.
Intézményünkben jelentős tudás halmozódott fel a mozgássérült tanulók fejlesztését, nevelését-oktatását illetően. Igyekszünk ennek az ismeretnek egy részét most a felszínre hozni. A készülő produktum létrehozásában diákjainkat és tantestületünket is bevonjuk, valamint a Semmelweis Egyetem Pető András Kar hallgatói is aktívan kiveszik a részüket mind az előkészületekben, mind a receptek egyszerűsítésében, és természetesen a megvalósításukban is.
Abban bízunk, hogy a kialakulóban lévő tudásmegosztó felület egyrészt neveltjeinket önállóbbá teszi, másrészt általa egy társadalmilag hasznos célt szolgálhatunk, végül, de nem utolsó sorban pedig iskolánkat tovább segíti a tanulószervezetté válás útján.
Az oldal létrejöttét egy kérdőíves felmérés előzte meg, melyben 3-9. osztályos tanulóinkat kérdeztük meg arról, hogy hogyan vélekednek szabadidejükről, miben várnak segítséget az önállóbb életvitel kialakításában. Ennek a mini-kutatásnak részeredményeit, következtetéseit alább be is mutatjuk.
Miért a főzés?
Az iskolai életviteljellegű tevékenységek nyomán merített tapasztalataink azt mutatták, hogy a diákok rendkívül motiváltak egy-egy étel elkészítését illetően. Nyitottak más nemzetek konyháira, szokásaira, illetve szívesen ismerkednek meg új ízekkel; könnyen motiválhatóak az egészséges táplálkozásra, de ismereteik felületesek ezekben a témákban.
A kérdőív válaszai nyomán - kamasz(odó) kitöltők lévén - látható, hogy a kimozdulás egy olyan terület, melyet a tanulók hiányolnak mindennapjaikból, viszont markánsan jelen van az önállóbb elfoglaltságkeresés, sütés-főzés iránti vágy is, melyre sokan úgy érzik, nem kapnak elég teret az iskolában.
Azt gondoltuk, hogy ezt a tendenciát érdemes kihasználni, neveltjeink érdeklődését felhasználni és megtalálni azokat a könnyen elkészíthető recepteket, hasznos praktikákat, melyekkel függetlenebbé válhatnak a konyhában, önállóbbá a mindennapok során és szüleiket is tehermentesíthetik.
A válaszadó fiatalok nagyrészével előfordul, hogy otthon hosszabb-rövidebb időt egyedül is el kell tölteniük. Tehát rendkívül fontos számukra minden olyan tudás, mely segít abban, hogy ez az önállóan eltöltött idő hosszabbá váljon.
Az alábbi diagramon látható, hogy a kézműveskedés is egy preferált tevékenység megkérdezett tanulóink körében. Úgy gondoljuk, hogy a tudásmegosztó oldal profilját a későbbiekben bővíthetjük és akár egy olyan felületet hozhatunk létre, amely számos szabadidő eltöltési módot képes lesz egyszerűsített módon bemutatni.
Tanulóink véleménye a lehetőségeikről megosztott az ételkészítést illetően. Úgy véljük, erre is érdemes építeni. Nagyban számítunk azokra, akiknek van módjuk kiteljesedni a sütés-főzés világában. Az ő ötleteik, receptjeik, praktikáik példát mutathatnak mindazoknak, akik nem tudtak eddig elvárásaik szerint bizonyítani ezen a területen.
Miért egy weboldal?
Kézenfekvőnek tűnt, hogy egy IKT felületet válasszunk a tudásmegosztásra. Ennek több oka is van:
Receptek összeállításának szempontjai
Tanulóinkat megkérdeztük arról is, mi okozza a legnagyobb nehézséget számukra a főzés során.
A válaszokból kitűnik, hogy nemcsak az indítékszegénység nehezíti meg az ételkészítési tevékenységeket, hanem az is, hogy sokan bátortalanok és akkor érzik a biztonságot, ha egy nevelő/ szülő közvetlenül is segíti munkájukat.
Ezért döntöttünk amellett, hogy egy olyan receptgyűjteményt hozunk létre, mely minden szükséges lépést bemutat, használatával nem érzik egyedül magukat tanulóink a konyhában. Fontosnak tartjuk, hogy reagáljunk az olvasási, valamint a számolási nehézségekre is.
Mitől érezhetik a diákok sajátjuknak ezt a weboldalt?
Az oldal létrejöttében számos ponton építettünk tanulóink ötleteire, elképzeléseire, illetve próbáltunk reflektálni személyes nehézségeikre. Már a weblap kiinduló tematikája is egy olyan problémakörrel foglalkozik, ami (a kérdőíves visszajelzések szerint) a diákokat foglalkoztatja.
A felület kinézetében is a diákok kreativitása köszön vissza.
Logó versenyt hirdettünk meg.
Az erre beérkezett pályaművekből szavaztuk meg végül a végleges képet.
Ötletesebbnél ötletesebb alkotások érkeztek a pályázatra, melyek elkészítésében segítségünkre volt az Autodraw weboldal.
Az elkészült logók itt meg is tekinthetőek:
Főzőversenyt hirdettünk meg.
A tanulók otthonról hoztak recept ötleteket, végül osztályszinten választottak ki egyet, amelyet el is készítettek együtt. Ezeket az ételeket előre felkért zsűri véleményezte, majd pontozás által, több szempontot is figyelembe véve választották ki a nyertest.
A receptet együtt dolgozták fel könnyebben érthetővé a diákok és tanítóik, így kerültek fel a honlapunkra is.
Minden elkészült ételről készült egy erre készülten megterített ételfotó is:
Fontosnak tartjuk megemlíteni azt is, hogy a kezdő receptek tanulóink saját gyűjtéséből származnak, otthon a családjuk is rendszeresen készíti ezeket. Így mélyebb betekintést nyerhetünk tanítványaink otthoni szokásaiba, megismerhetjük a magyarországi különböző tájegységek ízeit.
A "Recepttár" alatt megtalálhatóak a gyerekek által hozott receptek, melyek közül igyekszünk folyamatosan egyet-egyet könnyebben érthetőbbé, elkészíthetőbbé varázsolni.
A projekt létrejöttében segítségünkre volt:
Bognár Amália, Havassy András, Nemes-Nagy Katalin Erika, Váczi Dorottya, 2018. A modern pedagógus NAGYKÖNYVE. Neteducatio, Budapest
Gönczi Rita Könnyen érthető élet c. weboldala http://konnyenertheto.gonczirita.hu/konyha/